Schuttevaer Award
Vier genomineerden streden tijdens Maritime Innovation Platform op 28 maart voor de stem van de bezoekers. MarFlex kreeg de Schuttevaer Award uitgereikt voor hun Smart Pumping systeem.
Smart pumping kreeg bijna de helft van de stemmen van de bezoekers. Peter Raaijmakers van MarFlex wist de zaal te overtuigen met harde cijfers, voorbeelden en een vleugje humor. ‘Bij het lossen van tanks is er constant een andere pompsnelheid en klepstand nodig. Voor een bemanning is dit niet handmatig te doen, maar ons systeem doet dit automatisch. Dit bespaart heel veel energie en CO2.’
De innovatie versloeg de andere drie genomineerden: FPS Maas van Future Proof Shipping, Dockscout van Sensor Maritime en Shallowdraft thruster van Veth Propulsion.
De vier genomineerden
Dockscout – Sensor Maritime
Bij het aanmeren treden regelmatig schades op. Meestal ontstaat deze schade aan kades, sluizen of aan het schip zelf door het verkeerd inschatten van de snelheid en de afmetingen van het schip. Met automatische kadedetectie met behulp van Dockscout kan dit voorkomen worden.
FPS Maas – Future Proof Shipping
Dit jaar komt de FPS Maas in de vaart. Dit 110 meter lange containerschip gaat varen op groene waterstof. Daarvoor heeft het een retrofit ondergaan bij Holland Shipyards Group in Hardinxveld. De Maas wordt uitgerust met een op waterstof werkend brandstofcel-systeem voor de voortstuwing, een elektrische motor en een waterstof-opslagsysteem.
Shallowdraft thruster – Veth Propulsion
Een schip uitgerust met de Shallowdraft thruster van Veth Propulsion kan in extreem ondiep water varen met een optimale, ongestoorde stroming naar de schroeven. Anders dan bij standaardoplossingen is de manoeuvreerbaarheid en het stopvermogen volledig gewaarborgd door het systeem. Zowel bij deze lage ontwerpdiepte, als in ondiep water.
Smart pumping van MarFlex
Speciaal voor de binnenvaart heeft MarFlex een methode ontwikkelt voor het automatisch energie-efficiënt gelijktijdig lossen uit meerdere tanks op een schip met vloeibare lading. Dit systeem kan op nieuwbouwschepen toegepast worden maar ook op bestaande schepen met MarFlex deepwell pompen. Het systeem zorgt ervoor dat de pompen op de meest efficiënte manier de tanks lost, op deze manier wordt energie bespaard (circa 40%) en wordt de CO2-uitstoot verminderd (circa 100.000 kg per jaar).
De andere inzendingen
Schilderen onder water van Vergeest Metaalbewerking
Vergeest Metaalbewerking uit Druten heeft de mogelijkheid om onderwater buizen of andere onderdelen te schilderen. Om onderdelen zetten ze een turbine waar de schilders in kunnen werken.
CCUS Shipping van Victrol
CCUS staat voor Carbon Capture, Utilization and Storage. Vrij vertaald: het afvangen en hergebruiken of afvoeren van industriële CO2. Met CCUS kunnen CO2 uitstotende bedrijven de komende jaren hun klimaatdoelstellingen behalen.
E-Tug met wisselbare accupacks van PK Waterbouw
PK Waterbouw uit Amsterdam neemt op zeer korte termijn een elektrische sleep-/duwboot in de vaart. Het schip heeft wisselbare accupakketten aan boord. Die pakketen kunnen ook dienen als stroomvoorziening op andere drijvende vaartuigen.
Elektrische rondvaartboot Z9 van Rondvaartbedrijf Zilvermeeuw
Rondvaartbedrijf Zilvermeeuw neemt dit jaar een nieuwe rondvaartboot in de vaart. De nieuwe Z9 lijkt qua afmetingen op de Z8. Dat schip is in 2016 in de vaart genomen en vaart diesel-elektrisch. De nieuwe Z9 verschilt daarin van haar voorgangster, want zij is volledig elektrisch.
ZES-systeem van Zero Emission Services
Zero Emission Services (ZES) biedt een nieuw energiesysteem voor de verduurzaming van de binnenvaart. Emissieloos varen gebaseerd op verwisselbare batterijcontainers met groene stroom, laadstations, technische ondersteuning en een innovatief betaalconcept voor scheepseigenaren.
Duurzaam materiaal voor stoelen in de maritieme sector van Eblo Seating
Eblo Seating heeft een duurzaam stofmateriaal ontwikkeld: Regain Fabrics. Deze stoelstof is gemaakt van gerecyclede PET-flessen, in een proces dat 70% minder energie en 86% minder water gebruikt dan traditionele stoelmaterialen.
ST Brain van Shipping Technology
De ST Brain van Shipping Technology dient als de hoofdverbinding tussen de uitrusting van het schip en alle beschikbare en toekomstige toepassingen.
Het product heeft twee hoofdfuncties. Ten eerste verzamelt het data van alle nautische systemen, zoals radar, rivierpilot, motormanagement, GPS en meer. De tweede functie van de ST Brain is zijn vermogen om meerdere modules en toepassingen uit te voeren.
Kolmer Top Coating van Kolmer
Kolmer Top Coating is een slijtvaste coating, die elektromotoren blootgesteld aan extreme omstandigheden langer mee laat gaan. Denk bij extreme omstandigheden aan regen, wind en (zee)water, maar ook schoonmaakmiddelen en andere chemische producten die de behuizing van een elektromotor aantasten.
e-learning Poseidon van NNVO
Deze e-learning is in eerste instantie ontwikkeld voor de opleiding van VTS-Operators (scheepvaartverkeersleiders). Maar het is ook toepasbaar voor andere beroepen.
Met name het leren van een taal kan in dit systeem prima geïntegreerd worden. Zeker met het oog op de hele discussie over talen in de binnenvaart ligt hier een oplossing.
ASHIP van Flanders Hydraulics
Autonomous Ship Innovation Platform (ASHIP) is ontwikkeld door Flanders Hydraulics. Via ASHIP worden autonome concepten getest, zowel fysiek in een testbassin als virtueel door middel van simulaties.
Waterbus Delft
De Waterbus Delft is de eerste vaste OV-verbinding die over een afstand van ongeveer 2,5 kilometer zes haltes aandoet om daarmee een last mile OV-oplossing te realiseren. Dit maakt een deel van Delft dichtbij de Schie goed bereikbaar en geeft een alternatief voor het vaak overbelaste OV en voor gebruikers van de fiets.
E-Pusher van Kotug
In 2021 lanceerde Kotug een aparte binnenvaartdivisie met de introductie van de Kotug E-Pusher Serie, een reeks van modulaire en schaalbare elektrische aangedreven duwboten waarmee het bedrijf een nieuw licht schijnt op de traditionele binnenvaart. De combinatie van assemblage-bouw met het wereldwijd gepatenteerde ontwerp van de E-Pusher – een samenstelling van een polyethyleen drijflichaam met een stalen of aluminium frame en elektrische aandrijving – is een aanpak die nog niet eerder is vertoond in de scheepsbouw.
Partners
Een event van:
Hosting partner:
Partners:
Mediapartners: